Heb jij als dataverzamelingsmethode gekozen voor interviews en ben je toe aan het benaderen van respondenten? Naast het telefonisch benaderen van respondenten kun je ook het world wide web inschakelen. Denk bijvoorbeeld aan fora, sociale media en e-mail.
Respondenten hebben vaak behoefte aan informatie om tot de slotsom te komen of ze kunnen en überhaupt willen meewerken. Maar aan welke informatie moet je dan denken? Hieronder staan een aantal aandachtspunten op een rij.
Aandachtspunten
- Zorg voor een uitnodigende titel/onderwerpregel;
- Geef kort aan wat het onderwerp en doel is van het onderzoek;
- Geef aan waarom de input van de respondent onmisbaar is. Waarom moet de respondent zich belangrijk voelen?;
- Benoem de onderwerpen die je wilt gaan behandelen. Zo kan de respondent inschatten of hij/zij daar wat van af weet;
- Geef een indicatie aan van de duur van het interview. Een effectief interview duurt nooit langer dan 30 minuten;
- Geef aan hoe je de verzamelde gegevens behandelt;
- Geef aan op welke manier het interview plaatsvindt (telefonisch, schriftelijk of face-to-face?);
- Geef tot slot aan hoe er contact met je kan worden opgenomen.
Naast de bovengenoemde aandachtspunten is het belangrijk om je bericht te controleren op spelfouten. Werk in alinea’s en hou het bondig, zodat je bericht snel scanbaar is. In het interview zelf is namelijk meer ruimte voor toelichting. Download het voorbeeld hieronder waarin bovenstaande aandachtspunten zijn verwerkt.
DOWNLOAD:
Bericht respondentenacquisitie