4 Gouden tips voor je Plan van Aanpak
|Je bent in het laatste jaar; dit betekent dat je gaat afstuderen! Dit is niet eenvoudig, er komt heel wat bij kijken. Je begint het afstuderen met een plan van aanpak. Dit vertelt je precies welke stappen je moet ondernemen. Handig voor bijvoorbeeld de voorbereiding op een marktonderzoek en een marketingplan.
Zo’n plan komt je natuurlijk niet vanzelf aanwaaien. Wij geven in samenwerking met Marketingscriptie.nl 4 tips om een goed plan te maken!
- Start altijd met benoemen van de aanleiding
De eerste stap in je plan van aanpak is het benoemen van het probleem. Je schrijft je scriptie niet zomaar. Je wilt met jouw scriptie een oplossing bieden of een kans benutten. Geef aan wat precies de aanleiding is voor het schrijven van je scriptie en probeer hierin iemand te vermelden die zeker iets aan jouw scriptie heeft. Dit zorgt voor meer relevantie in je uiteindelijke scriptie. - Bepaal wat je doel is
Als je een aanleiding hebt, dan heb je ook een doel. Je weet waar je start en je weet waar je naartoe wilt. Het is belangrijk om je doelstelling te vermelden, zodat ook de lezer van je scriptie/marketingplan straks weet waar je naartoe wilt. De lezer wil weten wat hij of zij nu nog niet weet, maar na het lezen van jouw scriptie wel zal weten. Geef dus goed aan wat jouw doel is. - Stel vragen op die je moet beantwoorden
Op de eerste plaats is er de hoofdvraag; deze staat centraal tijdens je marktonderzoek. Het gaat om een complexe vraag. Om deze goed te kunnen beantwoorden, zullen er eerst andere vragen beantwoord moeten worden. Deze vragen zijn je deelvragen. Deze vragen moeten er uiteindelijk voor zorgen dat het je hoofdvraag beantwoord. Denk dus goed na voordat je het opstelt! - Hoe ga je informatie verzamelen?
Bedenk hoe jij de vragen in stap 3 (hierboven) wilt gaan beantwoorden. Je hebt hier informatie voor nodig, dus je moet onderzoek doen. Geef in je plan van aanpak aan wat jij denkt te moeten doen in dit onderzoek. Moet jij bijvoorbeeld een vragenlijst versturen naar bepaalde personen of bedrijven? Moet je een bepaald boek halen bij de bibliotheek? Bepaal per deelvraag de beste manier om het antwoord te ontdekken, zodat je je hier tijdens het schrijven van je scriptie direct op kunt focussen. Een ideaal hulpmiddel hiervoor is een onderzoeksmatrix.
Bonustip: Maak een tijdschema
Ben jij iemand die maanden de tijd neemt als de mogelijkheid er ligt of ben jij een ‘lastminute student’? Beiden werken niet erg in je voordeel. Als je heel veel tijd neemt, dan weet je aan het einde niet meer wat je aan het begin geschreven hebt. Doe je alles op het laatste moment, dan is de kans groot dat je bepaalde onderzoeken niet kunt afronden, zeker niet als je hiervoor ook afhankelijk van anderen bent. Zorg voor een goed tijdschema in je plan van aanpak. Bepaal (realistisch!) hoeveel tijd je nodig hebt voor elk onderdeel en stel zo een aparte scriptie-agenda op. Houd je hier ook aan!
Meer praktische ideeën?
Heb jij eerder al een scriptie/marketingplan moeten opstellen en heb je nog een praktische tip? Laat het ons weten in de reacties!